Nei, fremtiden er ikke bare digital
Én av de viktigste fordelene med trykk er at det er fysisk. Veldig mange foretrekker å holde trykksaken, kjenne følelsen av den, bla i den. Ved å bruke forskjellige kvaliteter eller ferdiggjøringer kan man skape noe man ikke kan gjøre på skjerm. Papir taler til følelsene.
78 prosent av unge mellom 18 og 24 år mener det er bedre å lese på papir enn på skjerm. I samme målgruppe oppgir 63 prosent at trykksaker er mer behagelig å håndtere sammenlignet med andre media.
Trykte medier har en helt egen evne til å utløse en rekke sinnsstemninger, som følelsen av papir, lukten av blekk eller til og med lyd.
En effektiv markedsføringskampanje fungerer best når trykk brukes sammen med andre kanaler. Forskning har vist at gjennom å legge til trykk i utvalget av reklamekanaler øker avkastningen for hele kampanjen. Trykk bidrar ikke bare til økt ROI, det kommer i tillegg til å øke effekten av markedsføring på fjernsyn eller i digitale kanaler.